בניית חניה מקורה בבית פרטי: מה דורש החוק?

בניית חניה מקורה בבית פרטי: מה דורש החוק?

כידוע, בישראל יש רגולציה רחבה מאוד בענייני בנייה. מי ששואל עצמו האם כך הדבר לגבי חניית רכב צנועה, לא יהיה מופתע מהתשובה: כן, בהחלט. יש תקנים "לכל דבר" בכל הנוגע לבנייה וכך גם לגבי בניית חניות לרכב. מה זה אומר בפועל?

לבנות לפי החוק

החוק מחייב קבלת היתר בניה (מהוועדה המקומית לתכנון ובניה), עבור בניית סוגי מבנים פרטיים שונים, כמו גם עבור הרחבות בנייה. במקרה זה, אנחנו מדברים על הוספת חניה מקורה לבית פרטי. מי שמעוניין לבנות חניה כזו, אמור קודם לכן לקבל היתר עבורה ולהקפיד לעמוד בתנאי ההיתר שניתן לו. היתר בנייה לחניה, עשוי להתייחס למשל למספר רכבים מוגדר, לחניית אופנועים ואפילו לחניית אופניים. כאן נזכיר, שחניה מקורה וחניה בכלל, עשויות להיות מתוכננות ומאובזרות באופן שונה למדי זו מזו. זאת, במיוחד בבית פרטי, שבו אתם יכולים לבנות מה שנראה לכם. למשל, להתקין שער חשמלי וגם כמה מוצרים שאפשר להוסיף לו. העיקר – להכיר קודם לכן את החוק ולפעול לפיו. חשוב לציין שמדובר בנושא מורכב, שבו כדאי מאוד להתייעץ מראש עם בעלי מקצוע.

אולי בכל זאת לא צריך?

המחשבה שאתם אולי לא זקוקים לאישור לבניית החניה המקורה מאחר שאתם "רק…", עשויה לסבך אתכם בקנסות וחבל. אנו מדברים על מצבים שבהם בכוונתכם "רק" להוסיף חיפוי קל נגד שמש, "רק" להרחיב קצת את שטח החניה הקיימת, "רק" להתקין פרגולה וכדומה. צאו מנקודת הנחה שצריך היתר בנייה ושהמקרה יוצא הדופן, הוא שלא צריך היתר כזה.

מה אם כבר בניתם בלי היתר?

ראשית, נדגיש כי בנית חניה ללא היתר בניה או בניה תוך חריגה מתנאי ההיתר, מוגדרת כעבירת בניה. עברה כזו אגב, היא עברה פלילית. עם זאת, ישנם תהליכים אשר מאפשרים קבלת אישור בדיעבד. לא תמיד הדבר יתאפשר ובהחלט לא מומלץ לבנות על זה. אבל גם אם אתם במצב כזה, זה לא סוף הסיפור ולא סוף העולם.

בניית חניה מקורה בבית פרטי: מה דורש החוק?

שער חשמלי

אם כבר משקיעים בחניה מקורה, רצוי מאוד להשקיע גם בשער איכותי עבורה. במילים אחרות – בשער חשמלי מתקדם, מתוצרת טובה. שער כזה יוכל להיות גם גדול ועמיד וגם ניתן להזזה בקלות (תודות למנגנון ההפעלה החשמלי). השער יוכל להיות שער שעולה ויורד או שער הזזה ("שער נגרר"). במקרה של שער הזזה, ישנה גם הגרסה המתוחכמת יותר שנראית כאילו היא "צפה באוויר" תוך כדי תנועה, מאחר שאין לה את המסילה התחתית. גרסה זו, ידועה בשם "שער קונזולי".

האם מותר להוסיף אביזרים לשערים חשמליים?

כעקרון, החוק אינו מציב מגבלות על הוספת אביזרים לשער חשמלי. מעבר לחלקים של השער עצמו (דוגמת מנוע, "פס שיניים" , מסילת שרשרת), אלה כמה דוגמאות לאביזרים כאלה:

נורה מהבהבת – מספקת אזהרה ויזואלית לכל המתקרבים לשער, כאשר הוא נמצא בפעולה.

עינית – עינית לשער חשמלי מהווה אביזר בטיחות חשוב למדי. העינית מזהה חפצים שנמצאים בדרכו של השער להיסגר ומאפשרת לו להיעצר באופן אוטומטי. עם או בלי נורה מהבהבת, מומלץ מאוד להתקין עינית כזו.

סוללת גיבוי למנוע שער חשמלי – מאפשרת לו לפעול כרגיל, גם במקרה של הפסקת חשמל.

לסיכום

בניית חניה מקורה עשויה להיות פרויקט מהיר ופשוט, ביחס לפרויקטי בניה אחרים בבית פרטי. עם זאת, ישנם היבטי חוק מחייבים, שהם כבר "סיפור אחר לגמרי" וחשוב ביותר לקחת אותם בחשבון.

סגירת תפריט
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
נגישות