זכויות עובדים במקום עבודה

זכויות עובדים במקום עבודה

מהן זכויות העובד שלכם? וכיצד מממשים אותן? כיום, לא כול מי שמועסק במקום עבודה כזה או אחר מודע לזכויות שלו. לכן חשוב להכיר לעומק את כלל התנאים שמגיעים לעובדים בישראל. ריכזנו בעבורכם מידע חשוב וחיוני.

חוזה עבודה ויחסי עובד מעביד

חשוב כי יהיה הסכם מפורט של יחסי העבודה ותנאי ההעסקה. בחוזה יהיה כתוב היקף המשרה, שעות העבודה, שכר התחלתי ואופציות נוספות. וודאו כי בחוזה אתם מוגדרים כשכירים, בעוד שמי שיגדיר אתכם כעצמאיים – עלול לנסות לחסוך לעצמו את ההוצאות הכרוכות בהעסקה חוקית, כמו: תשלומי פנסיה, תשלום דמי ביטוח לאומי, תשלום ימי חופשה דמי ופיצויים.

שעות עבודה

בישראל מקובל לעבוד יותר מ 7 שעות ביום, בעוד שרבים נשארים לעבוד שעות נוספות, מבלי לדעת מתי עובר הגבול. כיום, שעות העבודה החוקיות בישראל, אינן עולות על 9 שעות למשך 5 ימים בשבוע. בעוד שכול שעה שחורגת מכך, מוגדרת 'שעה נוספת'.

עובדים זכאים לתשלום שעות נוספות בעת עבודה ביום שישי ובעת חריגה מ9 שעות בעת שהתשלום על שעה ראשונה יהיה בתוספת של 25 אחוז לשעה, בשעה השנייה 50 אחוז ולאחר מכן של 75 אחוז ואף 100 אחוז תוספת. בכול מקום עבודה תהיה חייבת להיות מערכת שתאפשר דיווח בשעון נוכחות, ולו כדי שניתן יהיה לתעד את שעות העבודה.

שכר עבודה

כעת יש לוודא ששכר העבודה שהוצע לכם עולה על המינימום. שכר המינימום בישראל עומד על סכום של 5,300 שקלים נטו לחודש. שכר זה מגיע לכול עובד בגיל שגילו 18 לפחות. השכר השעתי מוגדר כ 29.12 שקלים לשעה. שכר שעתי עבור נערים הינו 21.45 שקלים לשעה.

קבלת דמי נסיעה או אחזקת רכב

בביצוע כול עבודה יש לדרוש תשלומי נסיעות כאשר מי שמגיע למקום העבודה עם תחבורה ציבורית, עליו לקבל דמי נסיעות עבור נסיעות אל העבודה וממנה. מי שצריך לקחת מספר אוטובוסים או רכבות, ומי שמגיע מחוץ לעיר – עליו לקבל דמי נסיעות בהתאם. במידה ואתם מגיעים עם רכב – נסו להוסיף לדמי הנסיעות גם תשלום אחזקת רכב.

חוקי או לא חוקי

זמני הפסקות

על פי החוק, על כל עובד לקבל הפסקה של שלושת רבעי שעה ביום עבודה של 8 שעות.  זאת על חשבון המעסיק. ישנם מעסיקים שמקנים הפסקה קלה גם בשעות הבוקר או בשעות אחה"צ. מי שזקוק למתיחת הגוף, שאיפת אוויר ושחרור הגוף – יוכל לצאת בהסכמה של המנהל, להפסקות נוספות. נשים הרות או כאלה ילדו לא מכבר, יכולות לקחת הפסקות הנקה או הפסקה עבור בדיקות.

מועד התשלום

מדינת ישראל מקנה למעסיקים 10 ימים בהם יוכלו לחשב את המשכורת של העובדים. בכך כול מעסיק מחויב לשלם עד ה 10 לחודש את השכר, ובמידה והתאריך "נופל" על ימי חג או שבת, יש לשלם מוקדם יותר את השכר. במידה וחל עיכוב: מדובר בהלנת שכר. במקרים כאלה ניתן לתבוע את ההפרשים מהמעסיק.

ימי חופשה ודמי הבראה

כול עובד זכאי ל18 ימי חופש בשנה וזאת ללא קשר לזמן בו הוא נמצא במקום עבודתו. במידה ונצברו ימי חופשה עד סוף השנה, יוכל העובד לבקש לקבלן כשעות עבודה – מה שיוסף למשכורת החודשית. נוסף לכך, עובדים זכאים לדמי הבראה (תשלום שנועד במקור עבור חופשה שנתית) אשר עומד על ממוצע תשלום יומי X מספר השנים שבהן הוא עובד במקום העבודה. זאת בכול שנה.

ימי מחלה ודמי מחלה

עובדים יכולים לצבור גם דמי מחלה ולהשתמש בהם בעת הצורך. בכך, בכול חודש נצבר יום מחלה אחד. מי שייעדר מהעבודה – עליו להציג אישור מחלה מרופא, ויהיה זכאי לקבל תשלום חלקי עבור היום השני והשלישי, של 50 אחוזים משכר יומי. לאחר מכן יוכל לקבל העובד תשלום מלא על הימים בהם נעדר.

בדקו את הזכויות שלכם ובמידה והן הופרו – פנו לעורך דין המתמחה בדיני עבודה כדי למצות את הזכויות שלכם מול המעסיק.

 

סגירת תפריט
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
נגישות